środa, 1 lutego 2017

Fragment "Woła mnie ciemność"


Fragment "Woła mnie ciemność"

„Zasiadłem do fortepianu, a Lothar stroił skrzypce. Był to piękny instrument Amatiego, o bursztynowym, lśniącym lakierze. Lothar obchodził się z nim delikatnie jak z kryształowym kieliszkiem. Z przyjemnością patrzyłem na jego pieszczotliwe ruchy i poczułem, że właśnie za tym tęskniłem najbardziej, że muzyka jest tym, co przywróci mnie do życia, co pomoże mi iść do przodu i osiągnąć… osiągnąć rząd dusz, jak określił to Lothar podczas naszego pierwszego spotkania. Kiedy to było…?
Nie patrząc na niego zacząłem grać, z początku nieśmiało, ale wkrótce muzyka jak zwykle mnie poniosła. Myślałem o szkockich równinach, których nigdy nie widziałem, o wiejskich zabawach, w których nigdy nie uczestniczyłem. Obrazy pojawiały się w mojej głowie, jakby ktoś malował mi je przed oczyma, a ja, nie wiedząc jak, zmieniałem je w muzykę.

Po chwili w moją szaleńczą galopadę po klawiaturze wplótł się rozkosznie wysoki i czysty głos skrzypiec. Kątem oka obserwowałem wyprostowaną sylwetkę Lothara, lekko kiwającego się w takt muzyki, jego długie palce śmigały po gryfie, a smyczek w zawrotnym tempie piłował struny. Pomyślałem, że chciał być po prostu skromny, twierdząc, że nie dorastał do pięt Paganiniemu. Jego gra była kunsztowna, lekka, nigdy nie słyszałem, żeby ktoś grał w taki sposób i zdałem sobie sprawę z tego, że ja sam również grałem inaczej niż zwykle, jakby ktoś za mnie prowadził ręce, podpowiadał mi, co mam robić. Po chwili nie widziałem już Lothara, powróciły wizje zielonych pastwisk, a na łące leżała naga dziewczyna, jej rude loki rozrzucone w trawie płonęły w słońcu jak ogień.

Przerwałem w połowie taktu i uniosłem dłonie znad klawiatury. Dziewczyna i łąka zniknęły. Lothar opuścił skrzypce, a Huntington uśmiechał się, patrząc na nas spod przymkniętych powiek.”

Tego utworu chłopcy oczywiście nie mogli grać, w momencie rozgrywania się tej sceny Debussy miał... 6 lat. Ja jednakże właśnie tak wyobrażam sobie ich muzykę!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz